19. maj 2023

Festlig fejring af Veterinæruddannelsens 250 års jubilæum

Hovedindgangen Bülowsvej 17I det smukkeste forårsvejr blev Veterinæruddannelsen 250 års jubilæum fejret torsdag den 11. maj 2023 på den gamle landbohøjskole (Frederiksberg campus).

De prominente gæster udenfor hovedbygningenDagen bød først på en officiel fejring i Bindesbølls smukke festauditorie med deltagelse af flere prominente gæster, herunder Hans Kongelige Højhed Kronprins Frederik, Minister for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Jacob Jensen, Minister for Uddannelse og Forskning Christina Egelund og Frederiksberg’s 1. Viceborgmester Lone Loklindt.

Rektor Henrik C. WegenerArrangementet blev indledt af Rektor for Københavns Universitet Henrik C. Wegener som fremhævede den høje faglighed og det unikke studiemiljø på veterinæruddannelsen. Rektor blev efterfulgt af Minister for Uddannelse og Forskning Christina Egelund der fremhævede dyrlægens mange vigtige roller i samfundet og fremhævede hvordan faget havde formået at udvikle sig både indenfor forskning og uddannelse. (talen kan læses i sin helhed via link nedenfor). Derefter holdt Minister for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Jacob Jensen en tale hvor han beskrev uddannelsens betydning for myndigheds-betjening og fødevaresikkerheden i Danmark.

Studentersangerne sang for på først Københavns Universitets kendingsmelodi ”Hellig Flamme” og efterfølgende Dyrlægernes kendingsmelodi ”Koen Maren” i fællessang med deltagerne i auditoriet.

Forperson for Den Danske Dyrlægeforening Hanne Knude Palshof holdt derefter tale, hvor hun fremhævede hvor vigtigt det er at vores studerende klædes på, så de kan håndtere en uforudsigelig fremtid med AI og andre teknologiske fremskridt.

Dekan for det Sundhedsvidenskabelige Fakultet Bente Stallknecht fremhævede det tætte bånd mellem læger og dyrlæger symboliseret med grundlægger Peter Christian Abildgaard og sin egen forskning.

Talerne blev afrundet med en film omkring Veterinæruddannelsen, forskningen, myndighedsbetjeningen og universitetshospitalerne.

Modtagere af Abildgaard medaljen

Så blev det tid til tildeling af Abildgaardfondens guldmedaljer der gives for en særlig udmærkelse indenfor veterinærvidenskab. Professor Henrik Elvang motiverede uddeling til henholdsvis dr.med.vet. Michael Geisnæs Hesselholt og dr.med.vet. Vibeke Dantzer som begge modtog deres medalje af Hans Kongelige Højhed Kronprinsen. Et stort velfortjent tillykke til begge.

Annika Normann overvækker jubilæumstidsskriftetAfsluttende præsenterede konservator Annika Normann Jubilæumstidsskriftet ”Veterinærskolen” og overrakte det første eksemplar til HKH Kronprinsen.

Til den efterfølgende reception i Konsistoriums mødesal og den smukke Atriumgård blev der serveret bobler og kransekage og der blev hilst og snakket med nye og tidligere kolleger.

Efter den officielle fejring var det tid til at vise vores Veterinærskole frem for gæster til Åbent Hus. Her kunne man besøge den nye udstilling; Produktionsdyr: et galleri for det muliges kunst, besigtige den Zoologiske samling, komme ind og høre om patologiske præparater, parasitter og arbejdet med forsøgsdyr eller man kunne komme på rundvisning på Universitetshospitalet for familiedyr, besøge de studerendes skills laboratorium, Bamselab, lære om hestens flimrende hjerte eller bæredygtig animalsk produktion.

Endelig var det tid til at medarbejdere og studerende sammen kunne fejre jubilæet til fortovscafe med food trucks og kolde drikkevarer og modtage de særligt fremstillede Jubilæumsøl (tak til Søren Skov for produktion og Annika Normann for design). Det blev et tilløbsstykke, og selvom maden slap op blev der hygget og snakket i det lune forårsvejr på vores smukke campus.

Tak til alle der bidrog til en fantastisk fejring af vores veterinærskole.

Charlotte R. Bjørnvad
Skoleleder