20. februar 2023

Gud, hvor er det spændende, det her!

Lille uddrag af artikel i DVT, 16. januar 2023, af freelancejournalist Nicoline Siebken Skandov;

"Jeg vågner op næsten hver morgen med bankende hjerte og tænker; Gud, hvor er det spændende, det her." udtaler Rikke Buhl.

Efter mange års forskning i hestens kardiologi har professor og dyrlæge Rikke Buhl sat sig i en ny stol. Som den første veterinær nogensinde skal hun lede KU SUNDs ph.d.-skole. På sin egen vej gennem forskningen slog hun overraskende smut mellem hestene og mennesket, og i forskernetværket lærte hun, at »The lonely rider« sjældent når samme højder som ryttere i flok.

Ph-hvaffor-noget, var det første Rikke Buhl tænkte. Hendes vejleder, den tidligere professor i intern medicin for store husdyr og nu afdøde Lis Eriksen, kunne se et talent i den unge dyrlægestuderende og forslog derfor Rikke, at overveje en fremtid som forsker. Det var en uudforsket karrierevej. Rikke Buhl havde længe haft en drøm om blandet praksis og så sig selv som en James Herriot fra serien Folk og Fæ – den klassiske dyrlæge på landet, der hjælper store som små. At være forsker vidste hun ikke noget om. Endnu.

Skæbnefællesskabet

Nu sidder hun her på sit kontor på Universitetshospitalet i Taastrup og kigger ud på hestene med de flimrende hjerter, der græsser i vinterkulden. De ved det ikke selv, men de indgår i et skæbnefællesskab med klodens altdominerende pattedyr, og det gør dem til noget helt særligt.

Læs hele den spændende artikel